Saturday, May 30, 2009

jari dan jamban

"ceq, hang ni kenapa? hang tak sihat ka? awat hang tak pergi doctor yang betul. hang pergi doctor kaki putaq alam, lagu tu la jadi ceq. hang apa khabaq hari ni?"

"gua hari ni agak sama la macam gua seminggu yang lepas. cuma semalam gua muntah lagi dan pagi ni gua punya penyahtinjaan berwarna pucat sket. gua pelik arr"

"ceq, hang ni kan ke budak medik, patut hang lagi tau pasal ni semua. awat hang ketegaq sangat? pergi la hospital ceq oiii...."

"alah, kan ke gua dah pergi doctor semalam"

"tu yang hang dok pergi tu doctor manusia ka, doctor haiwan ka? hang pergi kalu, at least hari ni hang elok sikit. ni aku dengaq hang macam makin teruk ada la."

"tak payah la. gua boleh gagah lagi ni. gua kan ke lady gaga. gua ada cakap dulu"

"ceq, hang jangan nak buat ona sini naa. aku khabaq kat hang, hang baik pergi. sebelum hang balik nnt, hang pergi. hang jangan nak pikiaq pasal duit ka apa ka, transport ka. mak hang yang bayaq kan? hang baik pergi."

"hmmm..."

"ceq, hang dengaq sini. hang tak pergi kalu, aku pesan kat mak hang supaya jangan masukan hang punya masyuukk lain kali. hang nak tak lagu tu? haaa.... depa kat hospital nanti nak buat apa jenis test ka, exam ka, hang pergi buat. hang jangan nak main2 naa. ni kesihatan hang."

"gua nak pergi hospital kerajaan aja boleh tak?"

"tak"

----------------------------------------------------------------------------------------------
nak tak nak (mmg tak nak actually), aku pergi juga hospital. aku masuk tempat emergency tu, aku tengok satu je pekerja kat situ. dia tanya aku kenapa. aku cakap la aku nak jumpa doctor. dia tanya kenapa. aku cakap la aku tak sihat. takkan la aku nak jumpa doctor nak minta tilik nasib lak kan. apa punya soalan daa....

lepas dah register, dia soh aku masuk bilik. amik BP aku (108/74mmHg). amik temperature aku menggunakan thermoscan (36.6 C). masa tu, aku mmg tengah nauseated, pening dan badan aku rasa mcam kena bakar. pastu dia soh aku baring atas katil. omg....aku rasa vulnerable sangat.

then, the doctor came in. kali ni, tak macam doc kat campus. he asked me a battery of Qs yang related ngan aku nyer symptoms. dia even examine aku nyer abdomen. superficial and deep palpation dia buat. and there was tenderness kat area ascending colon aku upon deep palpation. mmg aku rasa perit sakit tu. dia nak rule out IBD. dia pun cakap that my case needs to be investigated. dia mmg had some concerns la. he wanted to refer me to either a surgeon or a gastroenterologist. aku cakap, baik hantar aku pergi ke gastroenterologist kan, since this is a gastrointestinal problem. so, esok aku ada appointment sama the GE and kemungkinan besar aku akan kena undergo colonoscopy. tadi derang dah nak admit aku dah. aku tak nak. ni nak buat colonoscopy ni pun, aku minta as day case je. aku tak nak kena admit. aku tak suka sebab mama aku takde sini. selalu kalau aku kat hospital, mama aku mesti ada.

kepada semua budak medic, korang semua mesti tau kan apa yang berlaku selepas examination of the abdomen? kalau masa periksa, kalau korang tak buat procedure ni tetapi sekadar mention aja procedure ni kepada examiner, korang dah pass. tapi kalau lupa, korang kena tolak markah. tau tak apa maksud aku ni?

aku kena per rectum examination daa... seksa oiii.....!

nota kaki ayam: pasal takut masyuukkk tak masuk, sanggup aku diperlaku sebegini rupa hhuhuhuhhu (T_T) tapi sebenarnya, aku gi sebab tak nak mak aku susah hati le. untuk kesihatan aku juga kan.

5 comments:

eliea said...

cek, apa habaq...awat lagu nie, cek sakit apa nie? feeling better?

redSeptember said...

ceq sendiri pun tak tau nak khabaq lagu mana. ceq tak dapat nak diagnose sendiri. tu pasai ceq kena jumpa pakar.... huhuhuh

ceq kalau nak kata better or not, takleh nak tentu la. cause dia on off. tu yang payah sket tu.

djambu puadovich said...

eeee...seronoknye!!! :P

juz kidding ;)

sila bertambah sehat la ye~~

Anonymous said...

masa periksa, tak buat PR????????
medical school mana ni?

kalau tak contraindicated, kena buat?

senior kau kat alor star semua buat

redSeptember said...

sila baca dengan teliti.

i said, kalau tak mention pasal nak buat PR, the candidate will fail. bukan medical school tu ajar jangan buat PR.

what the?!!