Wednesday, May 20, 2009

gossip

sebelum bermula nyer posting di clinics tahun ni, mmg macam2 gossip yang aku dengar pasal posting2 yang kami akan lalui ni. pasal lecturers yang super garang and super susah untuk deal with. pasal posting yang mmg taxing sampai budak boleh nangis sebab tension atau sebab kena marah. pasal posting yang suka buat students macam bangang sebab biarkan students terkapai2 tak tahu nak buat apa. pasal macam macam ada la, pendek kata.

aku bila dengar ni semua, aku mmg risau juga. i feel like setelah aku dipilih untuk jadi GL, sure aku akan kena jadi first person untuk beroperasi sama orang2 atasan setiap department and take in all they have for the students. i mean, masa aku kat ortho, aku mmg dengar that the lecturers mmg garang and banyak hal. tu mmg betul, aku tak nafikan. tapi, pada pendapat aku, mereka tak la seteruk mana. yes, sometimes derang press kami tak ingat punya, tapi aku cakap kat team aku, takpe, kita sabar. kalau tak puas hati, kita kena suarakan. kalau derang tak nak terima pendapat kita takpe, at least we are in the upper hand because we voice out our opinions. posting ortho dah habis. seriously, people akan rasa gembira sangat bila graduate from posting neh. aku tak kurang juga. tapi, after awhile, aku honestly cakap la, aku mmg rindu nak balik sana. takpe la kerja lebih, aku suka. pasal gossip yang aku dengar? aku rasa, team aku lalui posting tu with flying colours jek. betul tak team?

sekarang kat psy pulak. memula, first 3 weeks kami under university staff. ok la. takde apa sangat kerja. clerk, discuss, role play, nothing much. no matter how much i tried, aku mmg takleh suka posting ni sebab it is too slow for me. tak banyak mobility. banyak cakap and banyak duduk, aku mana suka. then sekarang, dah masuk minggu ke-4, we are under the hospital staff pula. under hospital staff neh, banyak pergi clinic, ada program home visit, ada grand rounds and ada community rounds. masa aku dengar ada home visit, aku excited. aku nak pergi. tapi bila aku ask around, the word was, "alah, kalau pergi home visit tu, nnt tak buat apa pun. derang takkan layan ko punya. kau akan tercongok je kat situ". sebab ni, team aku tak nak pergi. but aku kata kat derang, jgn la macam ni kan. kita blom cuba, kita takkan tahu. at least try pergi sekali, apa2 jadi, kita akan tahu first hand macam mana home visit tu actually works.

pastu grand rounds: katanya they will only talk about admin things. nothing to do with what we are supposed to be learning. iye la, mmg ada cakap pasal admin things. tapi bila korang dengar bebetul, they mention the treatment and management that they are administering to the specific patient. kan ke itu something for us to learn? also, bila kita kerja nnt, we will be facing admin things juga, we will have to face many sides of a situation. if we don't know how it works now, nnt masa kerja nnt macam mana? nak terlopong sana?

pasal community rounds pula. dengar kata that they don't talk about anything but about what goes on masa home visit. apa keadaan rumah patient la, cerita patient la apa la. iye, mmg derang bincang pasal tu. but derang bincang juga pasal the meds that are given. korang tak dengar ke? pastu, korang nak complain yang derang pass kueh mueh depan korang masa meeting tu, but never offered korang any. so what? korang pergi sana untuk belajar kan? bukan untuk makan. pasal derang nak offer ke tak nak ke, itu hak derang la, kenapa nak kisah? tadi masa team aku pergi community rounds, ok je. takde pun derang passing2 kueh ke apa. hidangan tu mmg ada la kat situ. but mainly, they were discussing patient issues.

then ada yang cakap yang Dr. Cantik tu very particular about time. tak kasi korang balik awal. tapi tadi, Alhamdulillah, we got to go off early, provided that we gave a good enough reason: ada PBL (problem-based learning). dia tak marah pun. dia selamba bomba je. cuma dia cakap, kalau boleh balik on time, masuk ward pun mesti on time ok. we definitely agreed to that.

pasal SN Comey yang korang kata garang sangat tuh, aku tgk tadi dia ok je. takde pulak nak marah2 ke apa. tu aku tak pasti sangat la pun because i haven't deal with her directly. but so far, so good.

jadi, pengajaran nya di sini, sila lah jgn asyik nak bergossip je. kadang2 benda ni jadi betul sebab we conform to it, we dare not change it. tu sebab benda itu akan static and takkan ada improvement. cuba think outside the box. stop gossiping, try changing instead. maybe it is impossible to change them, but i believe impossible is nothing. kita je perlu optimistic sikit.

pas ni, kalau ada gossip yang pass my way, aku dengar je la. but i will take my chances to see it for myself, betul ke tidak.

3 comments:

Anonymous said...

if u memang tak nak peduli pe yg dia org gossip about then y r u posting this up??
i think ur friend just want to share their experience with u n told u their feelings bout it, org cuba bagi nasihat but then u comment org balik macam tu pula...
so next time u better dun ask a damn thing k!!!

redSeptember said...

gossips are like wind blowing dude.

you can't stop them from coming, whether you ask for it or not.

take a chill pill will ya?

djambu puadovich said...

[huih, hanginnye anon nih! mcm angin gosip bertiup! haha]

i wanna try taking a chill pill while watching kill bill. [ryhme wa cakap lu. mcm sengaja tapi x sengaja...] :P