Tuesday, October 27, 2009

kalut punya pasal

dah la assesment isnin lepas aku dikategorikan dalam kumpulan yang amat lucky untuk diexamine under doktor K, bukan datuk K ye (owh, btw, korang tau tak yang datuk K tu asal dari kedah? dari sungai layar lagi no less... and yes, sungai layar tu dekat je ngan semeling. boleh? aku ingat stok-stok datuk ni asal la dari alor setar ke, apa ke... sungai layar.... haishhh.....). anyway, sorry, aku ter-emo kejap. sambung balik cerita.

pagi tu, dengan bestnya, kita semua cramming session la dalam seminar room sementara tunggu doktor sampai. cakap semua dah bunyi ala2 pung-pang-pung-pang. masuk telinga kanan, keluar jadi kentut. serious. dah makin confuse dah jadinya. aku yang paling aku tak suka dalam examination of patient is CNS (central nervous system examination), yang paling aku suka, is abdominal examination sebab sangat lah simple ok. dalam hati aku, aku dah berdoa (iye, malam sebelum tu, aku actually google untuk doa masuk temuduga ok. iye la, bedside examination ni ala2 temuduga juga) banyak2 agar doktor K tak menopause hari ni (btw, doktor K adalah seorang lelaki).

nama aku dan nama beberapa pelajar yang sama lucky ngan aku dipanggil untuk ke ward wanita. aku pun dengan muka macho nyer mengikut doktor yang panggil kami. kami tunggu kat lobby ward wanita sementara doktor nan dan doktor K pergi cari case untuk digunakan sebagai assesment. aku dah bersedia: kit2 untuk examine patient aku dah ada dalam tangan, stethoscope aku dah letak kat leher, bawah tudung, awal2. otak aku, dah kosong.... (alamak!!!)

tetiba aku nak terkucil pulak. aku pun pergi la toilet. aku sepatutnya orang pertama kena examine. tapi sebab aku takde, derang panggil next on the list. pada aku, maybe Tuhan nak tunjuk aku sesuatu. masa aku tgh tunggu turn aku, aku thought positive dan minta yang aku dapat CVS (cardiovascular) case. oh yeah!!! mmg aku dapat la!!! woot woot!!

turn aku dah sampai, aku dipanggil. jantung aku macam dah nak terkeluar dari dada neh.

"ok, generally inspect this patient and do a CVS examination"

aku pun check la. berkomunikasi ngan patient yang tak faham apa aku cakap la. dokong patient tu naik ke atas sikit la. berpeluh la. apa la... semua ada. time untuk guna stethoscope. aku pun nak cucuk la stethoscope tu dalam lubang telinga aku neh. tetiba......

stethoscope aku terbalik daaa!!!!

nak menangis aku masa tu sebab dah panik sangat. takkan aku nak cabut keluar stethoscope aku depan2 examiners yang sibuk pandang aku macam nak makan aku tu kan. aku pun cuba sedaya upaya untuk dengar and pick-up the findings. and i did. jawapan aku memang betul. actually aku dah arrive at the diagnosis. cuma part theory tu, aku kalut la sket kan...

tapi aku sedih la sangat.

p/s: doktor K menopause hari tu.

5 comments:

Firdaus said...

weh lelaki pun ada monopos ke?

ana said...

hhahaha lawak seyy

hasni said...

haha
\amcm leh terbalik tu red woi
huhu
apa ponn da lepas kan
slalu tgk bakal2 doktor kat wad
confidnt giler
rupanya
nerves jgakkan:-P

redSeptember said...

@ apei: puan marlina selalu mengadu kat aku hang kena. takkan tak tau kott :P

@ farhana: haaa... sekarang mmg la lawak. masa tengah ngan doctors, dah nak meltdown dah!

@ hasni:confident masa doctor senior takde je.... huhuh

joegrimjow said...

lulus ke?

kenal sorg dr yg kena barah masa die final year
nak tau sape?