Monday, March 2, 2009

REd the flash

"trett....trett..." incoming sms.

"babe, do you want me to fetch you? it is raining heavily la outside" -jo-ee

aku diam aja, aku tak balas sms dia. bukan sebab aku malas, tapi sebab aku tak nak susahkan dia. alah, lagipun hujan je kan. bukan nyer tsunami ke apa. so, aku kuar dari medic building, aku survey dulu. hmmm... nampak nyer memang hujan. agak lebat, masih boleh redah ngan payung aku yang separa cacat ni. ok, jom balik, bisik aku pada diri sendiri.

"kaboom!" bunyi guruh (aku tak tahu macam mana nak describe actually). tengok petir tengah giat sambar menyambar. serious seram pun ada. aku pegang handle payung tu kat bahagian plastic dia aja. just incase. perjalanan balik aku from campus to rumah memang akan banyak melalui kawasan open yang tak berpokok atau berbangunan. kilat makin lama, makin kuat aku tegok melompat2 dari satu awan ke awan lain. aku rasa macam nak seek shelter, tapi pada masa yang sama, aku nak balik cepat. ahhh... redah!!!

ntah mana aku pernah dengar, to avoid from lightning striking you, be a moving object. jangan diri diam pada satu spot. dengan berbekalkan ilmu yang dari ntah mana tu, i made a mad dash back home dalam hujan. payung pun serupa tak guna. seluar dah kuyup, beg dah lencun, baju dah basah. takpe, takpe, dah nak sampai umah dah ni. sikit je lagi. dalam masa yang sama, guruh tu berdengung kat telinga aku. as i was making my way pass the long open stretch, depan mata aku, aku nampak kilat menyabung bumi. O M G!!! bunyi guruh right after that almost boleh pekak telinga aku. aku dah takut dah. dalam hati, aku berdoa, ya Allah, selamatkanlah hambaMu ini!

aku jalan ngan lebih laju. genggam aku basah kena hujan. payung tetap tak menjalankan tugas. pheww!! finally sampai depan umah. alamak! bermangga la pulak! cepat! cepat! cari kunci, buka mangga, masuk umah. ahhh.... alhamdulillah.... selamat aku...

"ring ring" bunyi tepon aku

knock knock, aku ketuk pintu bilik jo-ee

"babe, i dah sampai la. takyah risau :D"

"ko ni gila ke apa? kan ke petir, kilat, guruh tu. why you never call me? never reply also"

"aku tak nak susahkan kau maa..."

"kau memang gila"

-better sometime crazy than all the time boring- ;)

2 comments:

mrblind said...

peh..lu memang berani..gua tabik..

redSeptember said...

biasak arr tu :P