Tuesday, August 4, 2009

mencari jodoh zaman sekarang sama dengan mencari pasal pada bila2 zaman pun.

masa aku cuti hari tu, aku dapat gambar ini dalam forwarded email aku. it was forwarded to me by one of the ronggengs....



masa aku tengok gambar ni, aku ingat it was just an email saying that what kind of jokers are out there. aku memang dah mempunyai perasaan bahawa benda ini sangat dodgy and of course sangat bahaya. takkan la doctor nak cari pasangan hidup macam ni kan? ok la, maybe not the doctor yang nak cari sangat, it is his mom yang nak cari jodoh untuk anak dia. tapi takkan la macam ni kott? serious macam poyo pun ada juga. aku ingat ini lawak antarabangsa ke apa, untill....

"alia, we are meeting that kak puteri tomorrow. i need you to come along, i takut. takut kena pukau and that this is all a scam. i teman *Rin because dia called up and wanted to check it out. i think you'd better come along."

aku punya la terkejut that Rin actually called the number. so, i agreed to meet them kat OU the next day. sanggup neh derang amik long lunch just for this matter.

before the meet, i had a heads-up about these people that run this 'mencari jodoh' program. i got the info from *Lin. as according to them, company ni handle about 500 customers. banyak success rate, meaning the couples that they jodohkan end up in marriage. pastu, they are a trusted company.

yeah right....

and so, esoknya, aku jumpa la ngan derang kat OU, as per plan.



as soon as aku tengok muka derang, aku dah tak caya satu benda pun. kata ramai customer. the charge is rm500 for registration tau! tapi korang tau meeting kat mana? kat KFC je dowh! apa hal? pastu, aku ingat, kalau dah pung pang pung pang successful sangat company neh, takkan minum pun takleh nak belanja kott? what happened to client's best interest? takkan tak nak jaga kan?

at least, aku ada la harap, derang akan keluarkan laptop and tunjuk their profile ke apa ke. ni tak, keluarkan plastic folder tu, pastu tunjuk la keratan2 akhbar yang derang pernah appear in, as an advert. yang paling best tu, the papers that they presented, aku langsung tak pernah dengar. at least, kalau masuk "sinar" atau "harakah" pun, aku leh nak terima lagi. ni ntah apa2 paper, dari mana pun aku tak tau.

pastu, kuarkan lagi satu folder, tunjuk pulak lesen perniagaan derang. tapi yang pelik tu, the notis on the wall tak letak pulak nama company derang. nama company pun ntah apa apa ntah, takde langsung kena mengena ngan theme mencari jodoh. dalam folder yang sama, ada pulak profile wanita2 yang sedang mencari jodoh ngan derang. and paling gaudy sekali, the profiles were HAND-WRITTEN ok!! tak type, tak print. macam scrap book budak sekolah pun ada juga.



derang ni suami isteri. datang bawa anak sorang. anak tu nak makan. yang si father ni kasi duit ntah rm berapa ntah kat anak tu dengan pesanan: "nak, kau amik duit ni, kau beli apa kau nak makan. duit lebih pulang balik". lohh... kata company ada 500 pelanggan, takkan duit ciput macam tu mau berkira ngan anak sendiri kott?

aku baru duduk lima minit dalam "meeting" tu, aku dah tak suka dah. aku mmg bila tak suka neh, aku tunjuk direct je. siap aku cakap depan2 lagi. i was talking about them infront of them, i spoke in english. langsung derang tak faham. kata, customer pun orang besar2, mak datin la, dato' la. takkan tak faham english kott. everytime bila aku cakap ngan Rin, cuba nak nasihat dia supaya don't get caught into this, yang zainuddin tu mesti nak potong line aku. seolah2 tak nak kasi Rin dengar apa yang aku nak cakap. nampak sangat dia takut kan? because dia memang tahu aku tak suka kat derang neh.

lepas 30mins, aku dah tak tahan. lagipun aku nak kena balik, ada hal. aku cakap kat Rin, aku kena pergi. aku bangun, aku terus blah. takde salam2 ngan kak puteri tu, takde cakap 'excuse me' pun kat derang. aku cuma cakap bye kat Rin & Lin je. bukan aku kurang hajar, but they were the one yang tak kasi aku cakap ngan Rin kan? i guess they must be happy to see me leave.

malam tu, aku dapat tahu, Rin actually signed up for this. omg....


*nama kena tukar arr.... gila apa nak xpose.
**gambar2 derang yang aku tangkap neh, diambil secara spy leman punya style. tere tak aku?

12 comments:

EmbunAyu said...

assalamualaikum warahmatullahiwabarakatu alia,

apa khabar saudari disana? sudah baik demam kah? doctor dlm iklan tuh sedia membantu ;-) teruk ke selsema u nieh? ke demam rindu huhu...weh, i wonder apa yg akn terjadi antara cik Rin dan doctor itu....

wassalam.

ikhlas tapi jauh,
huhu

Unknown said...

aku x faham cmner rin leh sangkut..
sian rin..

Nadia said...

kenapa dgn rin ni?! ada masalahkah dia?!

djambu puadovich said...

mak aii...mcm2 hal nk kawin nih~

sejak bila baca harakah plak ni? hehehe

Mas said...

OMG...

gila bapak punyer citer... huhu~
harap ok lah ur fren Rin tuh...
bagus jugak u amik pixs tuh...
senang... klu Rin ade prob, at
least u ader muka diorang... maner lagi diorg nak lari?

ader ke patut buat business atas jodoh... iskh3...

but yeah... i trust your instinct =)

redSeptember said...

bukan ke jodoh tu memang dah fate kan?

Mas said...

itu laa pasal...
kalau tau bley buat biz tlg carikan org lain jodoh... buat susah jer kita sekolah tinggi...

you nak jodoh Alia?
i bagi u 20% discount drpd offer company tuh...

=D

redSeptember said...

owh.... takpe. jodoh i tengah on the way huuhuhuh

Mas said...

wah wahh...

haha...

congrats, congrats!

(buat solat hajat mintak jodoh kan FREE of charge!)

=p

antu said...

OMG..lya..u should help her..no...no...no..SAVE HER...

Anonymous said...

salam...by the way memang kena tipoo la kawan u too...betul la apa yg u ckp.. takkan clients ratus2 jumpa di KFC... ADOiii!!! aku penah kena tipoo direct selling mcm kena pukau..pastu aku anti gila ngan salesman..nsib rm 100 je bukan sejuta...ngah2!!save ur fren!!! jodoh fate juga...tp kena usaha cara yg betooll n doalah selalu minta jodoh dari Allah!ya kann...Amin.

Anonymous said...

ada satu lagi scam..ni wanita berkerjaya yg kena tipu oleh mamat luar negara maybe kulit hitam ni...hati2!! dorg sekarang nak pow duit wanita2! kalo diorg suruh bank in duit jgnla nak ok..bukala mata...baru kenal chat di internet 3 n 4 bulan n belum jumpa sudah diorg suruh the lady ni bank in duit konon tak dpt masuk negara kena byr imigresen atau dorg pi Malaysia nak amik duit projek tp kena byr pegawai JKR kononlah..ayamla toll!!!ini kes betoll...